به گزارش صبای مردم،خانی مدیرعامل آبفای آذربایجان شرقی و حجت الاسلام قربانی امام جماعت شرکت آب وفاضلاب استان به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب در بین نمازگزاران در خصوص آب و اهمیت آن سخنرانی کردند. خانی با اشاره به مذمت اسراف و هدر دادن آب در دین مبین اسلام گفت:در آموزه‌های زندگی‌ساز اسلام، […]

به گزارش صبای مردم،خانی مدیرعامل آبفای آذربایجان شرقی و حجت الاسلام قربانی امام جماعت شرکت آب وفاضلاب استان به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب در بین نمازگزاران در خصوص آب و اهمیت آن سخنرانی کردند. خانی با اشاره به مذمت اسراف و هدر دادن آب در دین مبین اسلام گفت:در آموزه‌های زندگی‌ساز اسلام، اسراف ممنوع و حرام است؛ این ممنوعیت همه ابعاد زندگی انسان را فرامی‌گیرد. یعنی: همه مردم در تمام شئون و در هر زمان و مکان موظّفند اصل عدم اسراف را رعایت کنند.
نعمتهای الهی امانت هایی اند که خداوند برای رشد و تعالی انسان ها در اختیار آنها نهاده است، پس بهره‌برداری از نعمتها باید همسو با اوامر الهی و در جهت سعادت جاودانی انسان باشد.
وی ادامه داد: آیات قرآن و احادیث فراوان با تعبیرهای گوناگون، اسراف و زیاده‌روی در هر کاری را به طور عام و در مورد آب، به طور خاص، مورد نکوهش و مذمت قرار داده است. قرآن کریم به صراحت درباره صرفه‌جویی آب و مدیریت مصرف آن می فرماید: کُلُوا وَاشرَبُوا ولا تُسرِفُوا إنَّهُ لایُحِبُ المُسرِفین؛ از نعمت های خدا بخورید و بیاشامید و اسراف مکنید که خداوند اسرافکاران را دوست نمی دارد.
حجت الاسلام والمسلمین قربانی امام جماعت شرکت آب وفاضلاب آذربایجان شرقی نیز در خصوص اهمیت آب وارزش آن گفت: اصل و اساس حیات و زندگی ما انسان‌ها و همه جانداران روی زمین، آب است. این همان نکته مهمی است که در قرآن کریم بارها به آن اشاره شده است.
وی ادامه داد: آب در دین مقدس اسلام اهمیت زیادی دارد و آب بعد از انسان، با ارزش‏ترین آفریده‏ی خداوند متعال در قرآن کریم نشان داده شده است. در قرآن کریم بیش از ۱۰۰ آیه درباره‏ی آب در طبیعت وجود دارد و خداوند متعال، انسان را به تفکر درباره‏ی آب دعوت کرده و شُکرگزار بودن نسبت به این نعمت بزرگ را یادآور شده است.
یکی از ارکان شکر هر نعمتی، در استفاده صحیح از آن نعمت است. به عبارت دیگر، بهره‌برداری از نعمت‌های نامحدود خدا در راهی که او راضی است، شکر حقیقی نعمت‌های الهی است.
در این راستا استفاده بهینه از آب به خصوص آب‌های قابل نوشیدن مهم‌ترین مسئولیت ما در برابر این نعمت بزرگ و اساسی است. توجه به قدرت خدا که می‌تواند هر لحظه آب‌های گوارا را برای ما تلخ و ناخوشایند کند، طبیعتاً ما را قدردان نعمت‌های الهی قرار می‌دهد.
لازم به ذکر است در پایان از تعدادی از کارکنان مدیریت تنش آبی تابستان سال گذشته تقدیر بعمل آمد.