مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان دانشگاه بر ضرورت بهبود عملکرد و کاهش خطاهای پزشکی در مراکز بهداشتی و درمانی تاکید کرد. به گزارش صبای مردم به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دوره آموزشی تحلیل ریشه ای وقایع ناخواسته درمانی(RCA) با حضور مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی […]

مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان دانشگاه بر ضرورت بهبود عملکرد و کاهش خطاهای پزشکی در مراکز بهداشتی و درمانی تاکید کرد.
به گزارش صبای مردم به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دوره آموزشی تحلیل ریشه ای وقایع ناخواسته درمانی(RCA) با حضور مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، کارشناسان هماهنگ کننده ایمنی بیمار و کارشناسان بهبود کیفیت استان آذربایجانشرقی، در راستای توانمند سازی و ارتقاء سطح علمی و عملی کارشناسان طی دو دوره آموزشی در روزهای یکشنبه ششم و بیستم خرداد ماه ۱۴۰۳ و طی جلسه ای در سوم تیرماه در سالن مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی به همت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد.
در این دوره آموزشی دکتر علی عبادی مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی، هدف از برگزاری این دوره آموزشی را توانمند سازی، ارتقاء سطح علمی و عملی کارشناسان، بهبود عملکرد مراکز بهداشتی و درمانی و کاهش خطاهای پزشکی عنوان کرد.
وی در خصوص اهمیت شناسایی خطاهای پزشکی، نحوه مدیریت ریسک (خطر)، رویکرد مدیریت ریسک “واکنشی” و ”پیش گیرانه”، هفت گام انجام تحلیل ریشه ای وقایع ناخواسته(RCA)، آموزش ها و گزارش های لازم را در این دوره ارائه کرد.
دکتر عبادی افزود: به منظور سنجش اثربخشی این دوره آموزشی افراد حاضر در جلسه در شش گروه کارگاهی شش مورد سناریوی واقعه ناخواسته را تحلیل و اقدامات مداخله ای را طراحی و در جلسه سوم که روز یکشنبه سوم تیرماه سال جاری برگزار شد ارائه کردند.
فرزانه علیخواه کارشناس مسئول تعالی بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، نیز در این جلسه در خصوص آخرین وضعیت گزارش وقایع ناخواسته درمانی از بیمارستانها و مقایسه با آمار متوسط کشوری و انتظارات معاونت درمان و برنامه های سال جاری با هدف ارائه خدمات ایمن و مطلوب به بیماران با شناسایی وقایع ناخواسته درمانی و اصلاح فرایندها گزارشی را ارائه کرد.
وی ادامه داد: استان آذربایجان شرقی در مقایسه با آمار متوسط کشوری در حد مطلوب قرار دارد و امیدواریم استمرار این آموزش ها در ارتقاء سطح علمی و عملی کارشناسان موثر بوده و بتوانیم فرهنگ سازی بهینه ای برای ایمنی بیمار و شناسایی وقایع ناخواسته و فرایندهای معیوب انجام داده و این فرایند ها را اصلاح کنیم.