نشست خبری نمایش حیدر بابایه سلام در شهرداری منطقه هشت تبریز برگزار شد. نشست خبری نمایش «حیدربابایه سلام»  در دفتر شهردار منطقه هشت برگزار شد. «عبدالحسین لاله» نویسنده و کارگردان این اثر ضمن معرفی اعضای گروه «حیدربابا»، از سابقه درخشان این نمایش در تاریخ تئاتر تبریز گفت: نمایش «حیدربابایه سلام» اولین اقتباس از مجموعه حیدر […]

نشست خبری نمایش حیدر بابایه سلام در شهرداری منطقه هشت تبریز برگزار شد.
نشست خبری نمایش «حیدربابایه سلام»  در دفتر شهردار منطقه هشت برگزار شد. «عبدالحسین لاله» نویسنده و کارگردان این اثر ضمن معرفی اعضای گروه «حیدربابا»، از سابقه درخشان این نمایش در تاریخ تئاتر تبریز گفت: نمایش «حیدربابایه سلام» اولین اقتباس از مجموعه حیدر بابا شهریار و اولین اپرت ایران است که در سال ۱۳۷۱ در تالار وحدت تهران به روی صحنه رفت و بعد از ۵ سال، مجوز اجرا در تبریز را گرفت. این هشتمین سال اجرای این گروه هست که امیدواریم جشن رکوردداری تئاتر ایران را در ۲۷ شهریور ماه، روز بزرگداشت شهریار بگیریم.
وی از عدم همکاری اداره فرهنگ و ارشاد تبریز گفت: این نمایش با همه سابقه‌اش از اداره فرهنگ و ارشاد حمایتی ندید. پیانوی یک سالن استاندارد برای یک نمایش اپرت جز ملزومات است. در حال حاضر سالن اصلی تئاتر شهر، معتبرترین سالن تبریز است که متاسفانه پیانوی این سالن ناپدید شده و یک پیانو بی کیفیت برای نمایش اپرت به ما داده اند! علاوه بر این کمبودها، به واسطه بازبینی، کار را انقدر عقب انداختند که نمایش را به اینجا کشاندند. البته که تاخیر در صدور مجوز هم غیر قابل درک و پیشگیرانه بود. تعطیلات پشت سر هم مانع تبلیغات ما شد و تبلیغات دقیقاً بعد از افتتاحیه آغاز خواهد شد.
وی می افزاید: این نمایش در ۱۸ پرده نوشته شده است و از آنجایی که اشعار فارسی شهریار، بخش مهمی از هویت او محسوب می‌شوند، نمایش هم در دو زبان فارسی و ترکی اجرا خواهد شد. بازیگران در این اجرا به ۸۰ نفر رسیده و ۵۰ نفر در صحنه حضور دارند و عوامل موسیقی بیش از ۱۰ نفر هستند. این اپرت از سال ۷۱ تا سال ۹۷ در مجموع ۱۶۰ بار و طی هشت سال در شهرهای تهران، تبریز، باکو، آذربایجان، نخجوان بر روی صحنه رفته است و از کودکی شهریار در خشک ناب تا لحظه مرگ وی را روایت می کند.
کارگردان نمایش در پاسخ به سوال خبرنگار در مورد جریان داستان در این اثر اقتباسی گفت: من برای نوشتن نمایشنامه یک سال در زندگی شهریار تحقیق کردم. مجموعه حیدر بابا دراماتیک نیست و بنده به عنوان یک نویسنده، دریافتم از اشعار را تصویر کرده و به قلم آوردم. «نوروش»بازیگر نقش شهریار در خصوص ایفای این نقش گفت: من نمی‌خواستم ادای شهریار را در بیاورم در حالی که این کار برای من که سال‌ها مدیر دوبلاژ بوده‌ام بسیار راحت بود. من می‌خواستم احساس و تفکر شهریار را در این نمایش نشان دهم؛ اینکه در جامعه خشک ناب چه دیدگاهی به مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی و احساسی داشته است. در نتیجه برای شناختن شهریار بسیار تلاش کردم تا برای تماشاگر باورپذیر باشم.
وی در این خصوص می‌گوید: یکی از مهمترین ایرادهایی که در حوزه تئاتر شهرمان جاریست، این است که بین هنرمندان گفتمان هنری وجود ندارد و همین باعث می‌شود که آموزش‌ها و آموزشگاه‌ها چنانکه باید موثر واقع نشوند.
«حسین منیری فر» شهردار منطقه ۸، ضمن خیر مقدم می‌گوید: امروز شهرداری در کنار پروژه‌های عمرانی به چنان شعور اجتماعی و فرهنگی رسیده که بتواند در کارهای هنری موثر واقع شود و نفوذ خود را در جامعه هنری گسترش دهد. تاکنون شهرداری به این شدت در حوزه فرهنگ و هنر ورود پیدا نکرده بود. در سال ۱۴۰۳ سه نمایش تئاتر برنامه‌ریزی شد. اولین نمایش «راز خوشه پروین» بود که با همین موضوع دیوان پروین هم منتشر شد. نمایش «حیدر بابایا سلام» دومین نمایشی است که با توجه به سابقه گروه حیدر بابا از آن حمایت کردیم. سومین نمایش مربوط به مبارزی فرهنگی در خطه آذربایجان است که در حال بررسی آن هستیم تا در بهمن ماه امسال به روی صحنه برود.
وی افزود: اطلاع رسانی گروه‌های هدف بر ضمه ماست. ما از  کمیته امداد و بهزیستی، مخاطب جذب خواهیم کرد و علاقمندیم که جوانان و نوجوانان بیشتر به تئاتر کشیده شوند. هدف اصلی ما جرای این نمایش در فضای باز مقبره الشعرا با سیستم‌های صوتی و غیره در روز ۲۷ شهریور ماه است که امیدواریم با همکاری ارگان‌ها صورت بگیرد.لزوم برگزاری جلسات گفتمان بین هنرمندان و مسئولین هنری
منیری فر می گوید: ما از هیچ ارگانی گلایه‌ای نداریم اما خالی از لطف نیست بدانید شهرداری منطقه ۸ در این نمایش حتی هزینه سالن را هم به اداره فرهنگ و ارشاد پرداخت می‌کند و انتظار می رود با گفتمان هر مسئول مرتبط با هدف مشترکمان، مشکلات این عرصه حل شود.
وی در پایان، با اشاره به کمبود سالن استاندارد برای تئاتر،  نوید خبرهای خوشی از جانب شهرداری در راستای سالن تئاتر داد.کارگردان نمایش حیدربابایه سلام گفت: افتتاحیه این نمایش روز پنجشنبه ۱۵ شهریور ماه با حضور «مجید مجیدی» کارگردان معتبر سینمای ایران در سالن اصلی تئاتر شهر تبریز برگزار خواهد شد. از پانزدهم الی بیست و یکم شهریور ماه ساعت ۱۹ اجرا خواهد شد و احتمال اینکه این نمایش در دو سانس به روی صحنه برود، وجود دارد.

  • منبع خبر : روابط عمومی