مصاحبه با دکتر سارا سلیمانی راد متخصص زنان و زایمان تخمک کشی از راه شکم برای اولین بار در تبریز خانم دکتر لطفا کمی از خودتان و تحصیلات تون برای ما بگید. دکتر سارا سلیمانی راد متولد تبریز هستم دیپلم خود را از مدرسه فرزانگان در سال ۱۳۷۶ گرفتم در همان سال در رشته […]

 

مصاحبه با دکتر سارا سلیمانی راد متخصص زنان و زایمان
تخمک کشی از راه شکم برای اولین بار در تبریز
خانم دکتر لطفا کمی از خودتان و تحصیلات تون برای ما بگید.
دکتر سارا سلیمانی راد متولد تبریز هستم دیپلم خود را از مدرسه فرزانگان در سال ۱۳۷۶ گرفتم در همان سال در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شدم بعد از فارغ‌التحصیلی مدتی در همین جا فعالیت داشتم از سال ۸۸ وارد حوزه تخصصی زنان زایمان شدم که بعد از اتمام برای گرفتن فوق تخصص فلوشیپ در زمینه نازایی راهی آلمان و ترکیه شدم و از سال ۹۷ در تبریز مشغول فعالیت شدم.

در مورد تخمک کشی از راه شکم که اخیرا در رسانه ها سروصدا کرده لطفا توضیحاتی بفرمایید.
تخمک کشی از راه شکم در مورد کسانی استفاده میشود که مجرد هستند و امکان تخمک کشی از راه واژینال وجود ندارد و یا مشکل آناتومیکی و یا بیماری خاصی دارند که امکان دسترسی از واژن وجود ندارد.

دختران جوان از چه سنی می توانند تخمک کشی از راه شکم را انجام دهند؟
معمولا تا سن ۳۷سالکی وضعیت باروری یک خانم نرمال است ولی فریز تخمک بستگی به ذخیره فرد دارد امکان دارد فردی ۳۰ساله باشد و ذخیره تخمدانش آنقدر کم باشد که نتوان اقدامی کرد ولی در عین حال فردی ۴۲ساله ذخیره تخمدانش به قدری خوب باشد که تخمک کشی و فریز تخمک به سهولت انجام شود .
در نتیجه سن مشخص نیست و باید فرد مورد بررسی قرار گیرد. توصیه من این است فردی که قصد باردار شدن را ندارد حداکثر تا ۳۵سالگی بررسی ذخیره تخمدان را انجام دهد که اگر در حال کاهش باشد سریعتر اقدام کند.

فواید تخمک کشی از راه شکم چیست و این تخمک ها تا چند سال ماندگار است؟
یکی از فواید تخمک کشی از راه شکم این است که بانوانی که شرایط تخم کشی از راه واژینال رو ندارند این روش بهترین روش است چون یک اقدام تهاجمی مثل لاپاراسکوپی نیست و می تواند بهترین نتیجه را برای فرد داشته باشد و این تخمک ها تا ۱۰سال ماندگار هستند.

این عمل تخمک کشی هزینه بر است؟
هزینه فریز تخمک بستگی به تعداد تخمک ها دارد و تقریبا ۱۰میلیون است که شامل بیمه هم نمی شود .

چطور میتوان این عمل را در مناطق محروم و روستاها و شهرستان ها توسعه داد؟
توسعه این کار نیاز به تبلیغات و فرهنگ سازی گسترده دارد از طریق خانه های بهداشت, اکیپ های تبلیغاتی رسانه ها,از طریق تبلیغات محلی می توان گسترش داد.

تاکنون از این عمل توسط زنان و دختران جوان چقدر استقبال شده است؟
متاسفانه به دلایل فقر فرهنگی و عدم اطلاع خانواده ها این موضوع قابل هضم برای خانواده ها نیست و در این زمینه نیاز بیشتری به تبلیغات و فرهنگ سازی داریم .

چه توصیه ای برای زنان و دختران جوان دارید؟
توصیه ام برای جوانان بالای ۳۰ سال این هست که برای بررسی ذخیره تخمدان ها حتما مراجعه کنند که اگر امکان باروریشان کم باشد زودتر اقدام کنند و فریز تخمک رو انجام دهند.

حرف آخر تان؟
سعی کنیم نگاه بازتری به مسله فریز تخمک داشته باشیم تا در آینده فرزندانمان دچار مشکل نازایی نشوند و مجبور به استفاده از تخمک اهدایی نباشیم .
کسی که ذخیره تخمک کمی داشته باشد با گذشت سن قادر به باروری نخواهد بود و مجبور به استفاده از تخمک اهدایی خواهد شد.

مصاحبه از: نسترن سلمانی

  • نویسنده : نسترن سلمانی