علی رغم تاکید مسئولان آموزش و پرورش مبنی بر غیر اجباری بودن پرداختن شهریه باز هم طبق روال تکراری سال‌های گذشته هزینه‌های نسبتا هنگفتی از اولیای برخی از دانش آموزان با عنوان کمک به مدرسه اخذ می‌شود و بررسی میدانی خبرنگار ایسنا نیز این امر را تایید می‌کند. به گزارش پایگاه خبری صبای مردم ، […]

علی رغم تاکید مسئولان آموزش و پرورش مبنی بر غیر اجباری بودن پرداختن شهریه باز هم طبق روال تکراری سال‌های گذشته هزینه‌های نسبتا هنگفتی از اولیای برخی از دانش آموزان با عنوان کمک به مدرسه اخذ می‌شود و بررسی میدانی خبرنگار ایسنا نیز این امر را تایید می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری صبای مردم ، پدر یکی از دانش‌آموزان پایه هفتم دوره متوسطه اول در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پسرم را برای ثبت‌نام به مدرسه بردم که مدیر مدرسه، چهار میلیون تومان تحت عنوان کمک به مدرسه، از من طلب کرد.
پدر دانش‌آموز پایه چهارم ابتدایی دبستان نیز در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به موضوع گرفتن هزینه ثبت‌نام در سال های گذشته تحصیل پسرش، گفت: امسال هم مطابق سال های گذشته هنگام ثبت‌نام مبلغ دو میلیون تومان را گرفتند که انگار تبدیل به شیوه‌ای رایج‌ در مدارس دولتی شده است.
مادر دانش‌آموز پایه پنچم دبستان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ماه گذشته هنگام ثبت‌نام دخترم، مدیر مدرسه گفت که باید از ۵۰۰ هزارتومان تا ۳میلیون تومان کمک به مدرسه ارائه کنید که به عبارتی متناسب با هر خانواده پول می‌گیرند.
وی همچنین از هزینه های سنگین مدارس پیش‌دبستانی انتقاد کرد و افزود: برای ثبت‌نام اولیه دختر ۶ ساله‌ام در پیش دبستانی مبلغ ۲۰ میلیون تومان  گرفتند که هنوز حدود ۱۰ الی ۲۰ میلیون تومان دیگر را هم باید برای هزینه ها به مدرسه پرداخت کنیم.
پدر دانش‌آموز پایه هفتم متوسطه اول دبیرستان گفت: من وقتی پسرم را از طریق پیدا کردن یک آشنا در مدرسه‌ای ثبت‌نام کردم، مدیر مدرسه از من ۱۰ میلیون تومان هزینه خرید صندلی خواست که وقتی هم اعتراض کردم، گفت می‌توانید در این مدرسه ثبت‌نام نکنید.
برادر دانش‌آموز پایه ششم دبستان نیز از پرداخت یک‌ونیم میلیون تومان که معاون مدرسه تحت عنوان کمک به مدرسه درخواست کرده بود، خبر داد.
مسعود سعادتی، مدیرکل آموزش و پرورش استان در این خصوص در گفت‌وگو با ایسنا، به ممنوعیت اخذ هزینه ثبت‌نام در مدارس دولتی تاکید کرد و افزود: قانونا دریافت وجه به بهانه کمک به مدرسه ممنوع بوده و قانونگذار پرداخت هزینه تحت عنوان کمک به مدرسه هنگام ثبت‌نام را ممنوع کرده است و در این راستا نیز ما به تمام مدارس و نواحی آموزش و پرورش این موضوع را بخشنامه کرده‌ایم.کمک‌ به هزینه‌های مدرسه باید اختیاری باشد
وی پرداخت هزینه کمک به مدرسه را کار متداول در سال‌های اخیر برشمرد و گفت: کمک‌ به هزینه‌های مدرسه باید اختیاری و طبق مصوبه انجمن اولیا و مربیان باشد و هیچ شرطی ندارد که حتما پول نقد از اولیا گرفته‌شود، بلکه مسئولان مدارس می‌توانند از خدمات و کسب‌وکار مربوطه اولیا نیز جهت کمک به مدرسه بهره‌مند شوند.
وی از ابلاغ تذکر به ۱۲ مدرسه در کلانشهر تبریز خبر داد و تصریح کرد: ما حدود پنج هزار مدرسه در آذربایجان‌شرقی داریم که از طریق کارشناسان به فرآیند درست و صحیح ثبت‌نام نظارت می‌کنیم و در این راستا نیز چهار مدیر مدرسه به دلیل اخذ وجه از اولیا به کمیته انضباطی احضار شده‌اند.
سعادتی تصریح کرد: کمک به مدرسه از طریق تصویب در انجمن اولیا و مربیان باید در اهداف آموزشی، تربیتی و پرورشی دانش‌آموزان هزینه شود.
وی از ثبت و ارسال گزارش شکایات مردمی به اداره بازرسی آموزش و پرورش و شبکه اندیشه شاد تاکید کرد و گفت: من مستقیما از طریق ارتباطات مردمی و میز خدمت به مسائل و مشکلات اولیا و دانش‌آموزان رسیدگی می‌کنم.
وی به مصوبه عدم نیاز حضور فیزیکی اولیا در ثبت‌نام مقاطع میان‌دوره دوم تا ششم، هشتم، نهم، یازدهم و دوازدهم اشاره کرد و گفت: دانش‌آموزانی که سال گذشته در مدرسه دولتی ثبت‌نام کرده‌بودند بصورت خودکار در پایه تحصیلی جدید ثبت‌نام شدند و طبق همین مصوبه دیگر نیازی به حضور فیزیکی اولیا در مدارس نبود تا بستری برای اخذ کمک هزینه مدرسه شود.
سعادتی از ثبت‌نام ۹۰ درصد دانش‌آموزان بصورت خودکار و بدون حضور فیزیکی اولیا در مدارس خبر داد و افزود: اگر از احتساب آمار ثبت‌نام پایه اول ابتدایی صرف‌نظر کنیم حدود ۹۸ درصد دانش‌آموزان در مدارس ثبت‌نام شده‌اند.
طبق گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان هزینه‌های لباس، سرویس و کتاب‌های درسی را برعهده اولیای دانش‌آموزان است.
وی به تعیین و محاسبه هزینه ثبت‌نام مدارس غیر انتفاعی طبق معیار و شاخص‌های اختصاصی آموزش و پرورش تاکید کرد و ادامه داد: مدارس غیر انتفاعی برحسب امکانات، خدمات و ارائه فوق برنامه‌های درسی هزینه‌گذاری ثبت‌نام می‌شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان از رتبه یازدهم آذربایجان‌شرقی در میانگین هزینه‌های ثبت‌نامی مدارس غیرانتفاعی خبر داد و گفت: حداقل هزینه ثبت‌نامی مدارس غیرانتفاعی حدود ۱۲ میلیون تومان و حداکثر ۴۵ میلیون تومان در مقاطع تحصیلی مختلف است.
وی اذعان کرد: هزینه غذا، سرویس، لباس فرم و کتاب‌های درسی جداگانه با هزینه ثبت‌نام اولیه است.
وی در پایان از آمادگی آموزش و پرورش استان برای شروع سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: فرمانداری، شورای ترافیک شهرداری تبریز و شهرداری تبریز مجریان تعیین هزینه سرویس مدارس، ساماندهی و مدیریت از طریق سامانه سپند وزارت کشور هستند.
به گزارش ایسنا، اولیا می‌توانند شکایات و گزارشات خود را از طریق شبکه اندیشه( اخبار آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی) شاد به آدرس ea.medu.ir، و شماره تماس ۶-۰۴۱۳۵۵۶۹۹۹۲ با مسئولان و مدیر کل آموزش و پرورش در میان بگذارند.

  • منبع خبر : ایسنا