نمایش «دوزخ» نوشته «ژان پل سارتر» به کارگردانی «عاطفه فرشباف» از ۱۸ الی ۲۹ شهریور ماه در سالن استاد صادقی تئاتر شهر تبریز به روی صحنه خواهد رفت. به گزارش پایگاه خبری صبای مردم، «عاطفه فرشباف» کارگردان جوان این اثر، تحصیل کرده رشته حقوق است و از سال ۹۷ با آموزشگاه مان وارد عرصه هنر […]

نمایش «دوزخ» نوشته «ژان پل سارتر» به کارگردانی «عاطفه فرشباف» از ۱۸ الی ۲۹ شهریور ماه در سالن استاد صادقی تئاتر شهر تبریز به روی صحنه خواهد رفت.

به گزارش پایگاه خبری صبای مردم، «عاطفه فرشباف» کارگردان جوان این اثر، تحصیل کرده رشته حقوق است و از سال ۹۷ با آموزشگاه مان وارد عرصه هنر شده و بازیگری، عروسک گردانی و کارگردانی را آموزش دیده است.
نمایش‌های «سه روایت از زندگی نوشته یاسمینا رضا» و «نصف شبی اثر کامران شهلایی» را در تئاتر شهر تبریز به روی صحنه برده است.
از اساتید وی می‌توان به علی پوریان و فریدادهمی اشاره کرد.چرا دوزخ 
کارگردان اثر اذعان داشت: نمایش‌های سارتر به خاطر خود شخصیت نویسنده برای من بسیار جذاب اند. این نمایشنامه به خاطر نویسنده که فیلسوف بزرگی در جهان است و نگاه متفاوت او به جهنم و جهان پس از مرگ بسیار برایم جالب بود.
وی در خصوص پیام نمایش دوزخ در این نمایشنامه گفت: نظر سارتر بر این است که انسان محکوم به آزادیست و قدرت اختیار دارد که هر کاری انجام بدهد. در دوزخ ما شاهد حضور سه نفر گرد هم در اتاق هستیم که صحبت می‌کنند و گفتمانی که بین آنها رد و بدل می‌شود، دیدگاه نویسنده را نشان می‌دهد. این نمایشنامه دیالوگ محور است و پیام نمایش این است که جهنم دیگرانند و قضاوت‌های مردم است که این جهنم را می‌سازد.
وی افزود: سارتر معتقد است ما آزادی بیان داریم و به اختیار قائلیم اما نمی‌شود نگاه مردم را انکار کرد و اهمیت آن را از زندگی حذف کرد.
فرشباف از نوع اجرای این نمایشنامه گفت: نمایشنامه دوزخ در ۱۹۴۴ در فضای امپراتوری پرداخته شده ولی ما طراحی صحنه را به شکلی متفاوت طراحی کردیم. برای ساخت صحنه، سبک خاصی از نور و صحنه گردان طراحی کردیم. صحنه گردون نشانگر این است که انسان محدود به زمان و مکان نیست و همواره در حرکت است.
کارگردان و بازیگر نمایش از انتخاب بازیگران گفت: من از سال ۹۷ که بسیار علاقمند به بازیگر شدن بودم و امروز در انتخاب بازیگران نمایش، کسانی را که علاقمند به کار کردن هستند ولی تاکنون در این فضا چنانکه باید دیده نشده‌اند، انتخاب کردم. علاوه بر من، ثنا زینالی، امین ملکی، مهدی نصراللهی بازیگران نمایش اند.
این هنرمند می گوید: کارگردانی مدیریت به دنبال دارد و مسئولیت پذیری را بالا می‌برد. همزمانی بازیگری، کارگردانی و تهیه کنندگی این نمایش چالش بزرگ و جذابی برای من بود.

فضای تئاتر تبریز
وی از عدم وجود حمایت در فضای تئاتر گله مند است: من به شخصه حمایت از جوان‌ها و استقبال پیشکسوتان از هنرمندان جوان در گروه‌های تئاتری ندیدم. در تبریز همه حضور دارند ولی چه از نظر مالی چه از نظر معنوی و روحیه دهی حمایت نمی کنند. بیشتر حسادت در فضای تئاتر تبریز در جریان است.
فرشباف گفت: قصد دارم برای آینده هنریم، از تبریز بروم چون در اینجا حمایتی نمی‌بینم چه از گروه‌های دوستی چه از اساتید و جریان حسادت در تئاتر تبریز برایم آزاردهنده است. ترجیح می‌دهم ادامه راه هنری‌ام را در خارج از تبریز باشم چرا که حداقل می‌دانم که خارج از اینجا وانمود نمی‌کنند که همیشه هستند!
«سردار خیاطی» دستیار کارگردان از این تجربه گفت: انتخاب این متن برای همه انسان‌ها در کل جهان مطرح است. اینکه انسان ها چه در این دنیا چه در دنیای پس از مرگ، تاثیر اعمال خود را می‌بینند و پاسخ می‌دهند. نگاه متفاوت سارتر بسیار ملموس است. در دوزخ وی خبری از آتش و سنگ نیست و انسان‌ها هستند که خود را عذاب می‌دهند. تیم خوبی که کارگردان تدارک دید و سابقه کارگردان، مرا به همکاری با این گروه واداشت و از هفته آینده روی صحنه خواهیم رفت.
وی افزود: آنچه رسالت تئاتر است، از نگاه من مخاطب است و رضایت مخاطب از نمایش موفقیت ما را به ارمغان می‌آورد.
گفتنی است، این نمایش در ۷۵ دقیقه از ۱۸ الی ۲۹ شهریور ماه در سالن استاد صادقی تئاتر شهر تبریز به روی صحنه خواهد رفت.

  • منبع خبر : نصرنیوز