■سعید ربیعی رئیس روابط عمومی پمپیران اولین ها بودن لقب شایسته ی تبریز پر افتخار ازخاک پاک ایران عزیزمان است که در عرصه ی روابط عمومی مهد تولد دکتر حمید نطقی بیانگذار و پدر روابط عمومی ایران می باشد. تشکیل کارگروه روابط عمومی بنیاد نخبگان استان آذربایجان شرقی اقدام بسیار ارزشمندی بود که به دور […]

■سعید ربیعی
رئیس روابط عمومی پمپیران

اولین ها بودن لقب شایسته ی تبریز پر افتخار ازخاک پاک ایران عزیزمان است که در عرصه ی روابط عمومی مهد تولد دکتر حمید نطقی بیانگذار و پدر روابط عمومی ایران می باشد. تشکیل کارگروه روابط عمومی بنیاد نخبگان استان آذربایجان شرقی اقدام بسیار ارزشمندی بود که به دور از حواشی و توجه صرف به اعتلای جایگاه این رشته به وقوع پیوست، و باید این نکته را در نظر گرفت که در توسعه پایدار نقش و کارکرد روابط عمومی بسیار برجسته است .اما آنچه که انتظار داریم خروجی های این کارگروه به عنوان دانش کاربردی حاصل از شبکه سازی نخبگانی روابط عمومی در عرصه ملی منتهی شود.و همچنین
تشکیل کارگروه های متفاوت دولتی و مردم نهاد در گذشته رویه ای مرسوم شده و با پیشوند و پسوند روابط عمومی در استان کارهای خوب و مبارکی در گذشته صورت گرفته بود که متاسفانه با تغییرات حاصل در ساختار تشکیلات اداری، نبود استراتژی و چرایی تشکیل و … ، نتایج پایداری را تا کنون به دنبال نداشته است و این در حالی است که سرعت و شتاب چشمگیر و فراگیر علوم در سمت تخصصی و فوق تخصصی شدن آن، نیازمند اقدام عاجل در تولید محتوا های علمی، تخصصی و کاربردی در رشته ی روابط عمومی همانند سایر رشته ها است، با این تفاوت که با توجه بر محدودیت هایی چون نبود متولی و حاکم برای سیاست گذاری روابط عمومی بخش دولتی و بخش خصوصی در عرصه کلان و آکادمیک و همچنین محدودیت های دانشگاهی در ایجاد و اداره ی این رشته، نقش کارگروه های اینچنینی پررنگ تر شده و با عنایت بر سبقه ی علمی غنی متولیان آن ارجمله دکتر حمید صبری و اساتید پیشکسوتی چون فرج پور باسمنجی ”اسدزاده’انتظار ملکی’نیکرفتار خیابانی’ عزیز پور’آذری’قربانی’صحرایی و فلاح و سایر دوستان حاضر در این کارگروه، سطح انتظارات برای خروجی های علمی کاربردی و تولید محتوا ها فراتر می رود .
حال به یمن وقوع اتفاق مبارک تشکیل کارگروه روابط عمومی بنیاد نخبگان استان آذربایجان شرقی اینجانب که همیشه دانشجوی این وادی می باشم بر خود فرض میدانم پیشنهاداتی به شرح ذیل تقدیم این کارگروه نمایم .
۱- پیشنهاد تشکیل شرکت تعاونی کارکنان روابط عمومی های استان با موضوع ارایه خدمات تخصصی در حوزه¬ی روابط عمومی، تبلیغات، تشریفات برای اعضای حقیقی و حقوقی.
۲- تشکیل کمیته های کاربردی در کارگروه با تبیین استراتژی و تعیین هدف و پایش تحقق اهداف.
۳- ایجاد خانه روابط عمومی آذربایجان به عنوان یک تشکل مردم نهاد وتشکیل دبیرخانه جایزه دکتر نطقی و برگزاری منظم جشنواره های تخصصی روابط عمومی.
۴- بهره گیری از نیرو های جدید و غیر تکراری در بدنه هیئت رئیسه ی کارگروه و مسئولین کمیته ها در راستای کاستن انحصار طلبی ها و ایجاد فرصت های شکوفایی برای همگان.
۵- تشکیل بانک اطلاعاتی روابط عمومی های استان بر بستر وب و تعیین متولی برای به روز رسانی.
۶- ایجاد فرصت حضور برای روابط عمومی های بخش خصوصی در کنار روابط عمومی های دولتی در مجامع و کرسی ها
۷- برگزاری تور روابط عمومی با هدف بهینه کاوی برای الگو برداری از فرایند های اجرایی روابط عمومی های موفق استان
در پایان مساعی ارزنده جناب آقایان دکتر زندی و دکتر صبری در تشکیل گروه نخبگانی عرصه ی روابط عمومی را ارج نهاده و توفیق روزافزون شان را از درگاه یزدان بزرگ مسئلت می نمایم . و امید است شاهد شکل گیری اولین های زیادی در عرصه ی روابط عمومی در شهر کهن تبریز و توسعه زیربنایی آن باشیم .

  • نویسنده : ■سعید ربیعی رئیس روابط عمومی پمپیران