به گزارش صبای مردم،صفر نصراله‌زاده در نشست خبری، به تدریس زبان ترکی در دانشگاه تبریز اشاره کرد و اذعان داشت: بنده و آموزش عالی مخالفتی با کرسی آموزش زبان ترکی نداریم؛ در دنیا و کشور ما این مهم امری پذیرفته شده است؛ دهه‌های پیش یکی از کسانی که در این خصوص واقعا تاثیر داشت من […]

به گزارش صبای مردم،صفر نصراله‌زاده در نشست خبری، به تدریس زبان ترکی در دانشگاه تبریز اشاره کرد و اذعان داشت: بنده و آموزش عالی مخالفتی با کرسی آموزش زبان ترکی نداریم؛ در دنیا و کشور ما این مهم امری پذیرفته شده است؛ دهه‌های پیش یکی از کسانی که در این خصوص واقعا تاثیر داشت من بودم؛ من مدیر آموزش دانشگاه بودم و با رئیس دانشگاه هم صحبت کردیم اما علت روند کند تحقق این امر، نبود اساتید و هیئت علمی است؛ چنان‌ که این مشکل در چندین رشته از جمله رشته علوم ارتباطات و مدیریت فضای سبز نیز است.
وی با اشاره به اینکه در صورت جذب حداقل تعداد هیات علمی موردنیاز برای رشته زبان ترکی توسعه این رشته را در برنامه قرار خواهیم داد، افزود:کسانی که برای هیات علمی این گروه مراجعه می‌کنند بایستی شرایط لازم و حداقل هایی را از نظر علمی داشته باشند.
۲۴ هزار دانشجو در دانشگاه تبریز مشغول تحصیل هستند
رییس دانشگاه تبریز با بیان اینکه ۵۲ درصد از دانشجویان دانشگاه تبریز خانم و ۴۸ درصد آقا هستند، افزود: اکنون حدود ۲۴ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.
وی تعداد رشته های دوره کارشناسی این دانشگاه را ۱۰۱ و تعداد رشته های دوره کارشناسی ارشد را ۱۲۰ تا ۱۲۷ رشته عنوان اعلام کرد و افزود: ۴۰ درصد از دانشجویان این دانشگاه در حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ رشته تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند.
دانشجویی تحت عنوان «دانشجوی ستاره‌دار» نداریم
نصراله‌زاده با تاکید به اینکه دانشجوی ستاره دار نداریم، افزود: سال گذشته با توجه به شرایط خاص در دانشگاه‌های کشور، هیچ دانشجویی تا اواخر جریانات، تنبیه و محروم نشد ولی با پیشروی این جریان به سوی اغتشاشات تعدادی از دانشجویان حکم موقت دریافت کردند.
اعتماد به مدیریت زنان در دانشگاه تبریز
وی با بیان اینکه زمینه رشد برای زنها در دانشگاه تبریز ایجاد شده است، گفت: برای نخستین بار در تاریخ دانشگاه تبریز، رئیس دانشکده زن از جمله ریاست دانشکده اقتصاد، دانشکده تربیت بدنی و پژوهشکده اخترشناسی را داریم و بانوان دیگری نیز در پست‌های مشاور رییس، معاون و مدیرگروه در دانشکده‌ها حضور دارند و با این روند می‌توانند در سطح معاون دانشگاه هم مطرح شوند.
درخشش دانشگاه تبریز در رتبه بندی شانگهای ۲۰۲۳
رییس دانشگاه تبریز با بیان اینکه نظام رتبه‌بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ چین منتشر می­ شود، گفت: دانشگاه تبریز در سال ۲۰۲۳ بر اساس پایگاه رتبه بندی شانگهای به عنوان یکی از موسسات معتبر در رتبه بندی دانشگاه ها، در بازه بین ۷۰۱ تا ۸۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت.
نصراله زاده ادامه داد: در این رتبه بندی، دانشگاه تبریز در بین ۱۰ دانشگاه برتر کشور قرار گرفت و در بین دانشگاه های وزارت علوم در بین چهار تا هفت دانشگاه برتر کشور و پنجمین دانشگاه برتر کشور شناخته شد.
وی با بیان اینکه شاخص های ارزیابی دانشگاه ها در نظام رتبه بندی شانگهای بیشتر بر اساس پژوهش و فناوری است، یادآور شد: ۸۰ درصد مربوط به حوزه پژوهش و فناوری و چاپ مقالات و ۲۰ درصد به عملکردهای دانشگاه و کیفیت دانش آموختگان و اساتید مربوط می شود.
رییس دانشگاه تبریز گفت: در رتبه بندی شانگهای، دانشگاه تبریز ۲۰۰ پله رشد داشته به طوری که در رتبه بندی قبلی بین ۹۰۱ تا هزار دانشگاه قرار داشت.
نصراله زاده، با اشاره به نقش اساتید دانشگاه این دانشگاه در رشد رتبه بندی شانگهای، افزود: امسال ۲۵ نفر از اساتید این دانشگاه در جمع دانشمندان ۲ درصد جهان قرار گرفته اند.
وی اظهار کرد: دانشگاه تبریز بعد از دانشگاه تربیت مدرس تهران بیشترین مقالات را در بین دانشگاه های کشور ارایه کرده و رتبه دوم را از این نظر کسب کرده و در سرانه مقاله و تولید علم نیز در رتبه دوم است.
وی یادآور شد: دانشگاه تبریز در سال گذشته دانشگاه برتر در حوزه حمایت از پژوهش و فناوری و دومین دانشگاه برتر در حوزه زیست بوم فناوری شد.
رییس دانشگاه تبریز گفت: این دانشگاه در سال های گذشته در حوزه ارتباط با صنعت جایگاهی نداشت ولی در سال گذشته در این حوزه پنجمین دانشگاه کشور شد.
رشد ۱۰۰ درصدی در جذب دانشجویان خارجی
وی به کسب جایزه ثریا توسط دانشگاه تبریز که به دانشگاه‌های موفق در خصوص فراهم سازی زمینه مناسب برای جذب دانشجویان خارجی اهدا می‌شود، اشاره کرد و گفت: تعداد دانشجویان خارجی این دانشگاه با رشد ۱۰۰ درصدی در سال گذشته از ۶۴۰ نفر به ۱۵۰۰ دانشجو ارتقا یافته است.
وی افزود: جذب دانشجویان خارجی اکثرا از کشورهای عراق، سوریه و حتی نیجریه بوده و دانشگاه در پی تنوع بخشی در جذب دانش
جویان از کشورهای مختلف را در برنامه کاری خود قرار داده است.
تعداد شرکت های دانش بنیان دانشگاه تبریز تا سال ۱۴۰۳ به ۲۰۰ شرکت می رسد
رییس دانشگاه تبریز تعداد شرکت های دانش بنیان در این دانشگاه را ۱۰۱ شرکت عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش تعداد این شرکت ها، مرکز رشد و نوآوری این دانشگاه به پردیس فناوری و نوآوری دانشگاه تبریز ارتقا یافته است.
نصراله‌زاده افزود: با افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان به ۱۷۱ شرکت و ایجاد ۱۵ شرکت دانش بنیان در دانشکده های کشاورزی، فیزیک، برق و شیمی این دانشگاه، تعداد شرکت های دانش بنیان این دانشگاه تا سال ۱۴۰۳ به حدود ۲۰۰ شرکت می رسد.
دانشگاه تبریز به عنوان دانشگاه سبز کشور باقی خواهد ماند
رییس دانشگاه تبریز با تاکید به اینکه اگر از فضای سبز مراقبت نکنیم، یکباره شاهد از بین رفتن آن خواهیم شد، افزود: در بحث فضای سبز دانشگاه آفات و بیماری‌های درختان را داشتیم که در طول زمان خود را نشان می‌دهند و از سوی دیگر شناسایی بیماری‌های گیاهی سخت‌تر از انسانی است زیرا آزمایشگاه‌های آنچنانی برای این امر نبوده و تشخیص هم سخت است.
وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از گسترش آلودگی بر روی نابودی بیماری‌ها و آفات درختان دانشگاه کار می‌کنیم و تنه‌ها و شاخه‌های آلوده را حذف می‌کنیم، افزود: دانشگاه تبریز با تمامی این مشکلات، همچنان به عنوان دانشگاه سبز کشور باقی خواهد ماند.